PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie The Invitation ★

vrijdag 4 november 2022Kinepolis Antwerpen

The

The Invitation is een bijzonder doorzichtige vampierenfilm met een véél te lange expositie. De plot is wat voorspelbaar met slechts één personage van kleur in een voornamelijk witte mannenwereld. Uiteraard zie je het van kilometers aankomen wie er gaat winnen. The Invitation integreert zo niet alleen de Black lives matter-thematiek maar uiteraard resoneert het feminisme er ook in. Modern feminisme weliswaar waar een moderne vrouw komaf maakt met de keuzes die andere vrouwen wel maakten in het verleden, voor macht, prestige en een oneindig leven kiezen ten koste van anderen. Voor de moderne vrouw primeert ethiek boven al wat de paternalistische maatschappij vereenzelvigd.

In The Invitation heeft Evie (fraai neergezet door Nathalie Emmanuel) haar beide ouders niet meer. Ze is niet alleen een wees, ze heeft gewoon helemaal geen familie meer. Wanneer ze als serveuse op een chique event werkt en maar geen rundscarpaccio aan de gasten geserveerd krijgt, neemt ze een goodie bag mee naar huis. Daar zit onder andere een DNA-test in. Oliver Alexander (Hugh Skinner) blijkt een verre achterneef van haar te zijn. De man blijkt toevallig in de States en nodigt haar uit op een familiefeest in het VK op kosten van de familie. Er is namelijk een huwelijk op komst. In de openingsscène van de prent zien we hoe een vrouw zichzelf verhangt aan de trapleuning door een marmeren buste vast te houden, wat het gewicht verzwaart.

Waarom die vrouw uit het leven stapt, is al redelijk snel duidelijk. The Invitation hint namelijk al heel vlug op het vampirisme via een beeldhouwwerk, een dienstmeisje (niet zelden zijn dat maagden, toch?) die een nummertje op haar kledij heeft, en uitgepikt wordt om de bibliotheek te kuisen waar verder niemand anders mag komen, het onweer, het schaduwspel, de kaarsen die doven … Het is ons dus een raadsel waarom Evie zelf niet (eerder) tot die conclusie komt maar pas aan tafel wanneer het haar gezegd wordt hoe de vork aan de steel zit nadat ze erin geluisd is om de bruid te worden van Walter De Ville (in zijn achternaam zit de duivel, ook hier ligt het er dus zeer dik op dat ie de bad guy is). De Ville wordt overigens degelijk vertolkt door Thomas Doherty.

Evie zal proberen weg te vluchten met dank aan haar kamermeisje, of beter -vrouw, Mrs. Swift (Carol Ann Crawford). Maar ze wordt al snel gepakt omdat ook de dorpsbewoners blijkbaar niet te vertrouwen zijn. Een straf dreigt, en dan zijn er nog die twee andere vrouwen: Lucy (Alana Boden) en Viktoria (Stephanie Corneliussen), de bruidsmeisjes die toch ook opvallende snijtanden hebben. Vooral die laatste blijkt behoorlijk jaloers dat hun duo straks een trio wordt en ze De Ville dus zal moeten delen terwijl Lucy tot moderne inzichten komt dankzij Evie.

Hebben we dan echt niets aan The Invitation gehad? Toch wel. ‘Het kuitbeen wordt onderschat’ klinkt het bijvoorbeeld. Dat is toch iets waar wij de volgende dagen bijkomende research over willen doen …

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter